Tuesday, December 14, 2010

Siri Pengenalan 2 - Mengapa Projek MEB?

Salam Semua,
Tidak semua kita dilahirkan kaya ataupun senang. Tahap pengajian juga berbeza, Penggunaan masa kita dalam sehari juga tidak sama walaupun setiap insan dikurniakan 24 jam sehari. Dan ada yang telah beranggapan "beginilah hidup aku sebagaimana yang telah ditentukan...".
Ini adalah hakikat kehidupan walaupun ada yang menafikannya. Walhal sebenarnya semua insan dilahirkan sebagai insan yang berjaya, kalau tak, kita tak wujud didunia ini. Anda adalah yang terpilih dari jutaan sperma yang dilepaskan untuk menjadi seorang individu yang bernyawa. Anda berjaya sebenarnya. Cuma mungkin anda tidak menepati rukun untuk menjadi orang yang berjaya seperti dibawah :


1/ Mendapat peluang
- orang yang berjaya ialah orang yang mendapat peluang
2/ Positif atau tidak terhadap peluang tersebut
- mendapat peluang sahaja tidak cukup seandainya anda tidak POSITIF kepada peluang tersebut
3/ Mengambil peluang
- walaupun sudah positif, tapi membiarkan peluang itu berlalu begitu sahaja pun anda tidak akan berjaya.   "Oh, Projek MEB rupanya..aku dah dengar pasal projek tu... ni memang bagus..tapi nanti dululah..tengok orang lain dulu macamana...". Orang lain akan berjaya, anda masih ditakuk yang sama.
4/ Istiqamah dalam melaksanakan peluang,
- buat bersungguh-sungguh, bukannya bersungguh-sungguh mencari alasan jika gagal. Dan serahkan kepadaNya SELEPAS anda dah melakukan segalanya yang termampu.
5/ Tahan atau tidak dengan cabaran dalam perlaksanaan peluang tadi
- akan wujud 'diversity' atau 'menyimpang' dalam perlaksanaan/usaha anda kerana "Success is a JOURNEY, not a DESTINATION". Dalam perjalanan balik kampung juga kekadang kita akan 'singgah' dibeberapa tempat dan melambatkan ketibaan kita di kampung, namun kita teruskan perjalanan sehingga kita tiba di kampung dengan selamatnya. Begitu juga dengan perlaksanaan projek. Akan ada 'persinggahan' yang akan melambatkan kejayaan kita, namun teruskan fokus dan akhirnya kita akan berjaya.


Namun kewujudan Projek MEB ini adalah untuk menangani masalah/kekangan seperti ; aku tak ada masa, aku tak pandai cakap, aku malu, aku sengkek, aku tak pandai, aku takut, dan bermacam-macam lagi alasan yang kita berikan. Jika anda mempunyai semua diatas, tetapi andainya didalam hati mempunyai keinginan untuk merubah kehidupan anda, Projek MEB adalah sepatutnya menjadi pilihan anda.
Tidak kira apa status kewangan anda, status pengajian anda mahupun status kehidupan anda, Projek MEB mempunyai cara untuk mengatasinya, KECUALI jika anda sendiri tidak mahu mengubah hidup anda sendiri. Itu kami tidak boleh membantu.
Dengan Projek MEB, segalanya menjadi mudah. Malahan terlalu mudah untuk dilaksanakan walaupun anda hanya dapat meluangkan masa selama 5 minit sahaja sehari untuk tujuan Projek MEB.  Asalkan anda MAHU. Itu sahaja yang kami dan anda perlukan.
Dan kadang-kadang kita perlu letakkan diri kita dalam keadaan TERPAKSA untuk berjaya. Keluar dari kepompong 'keselesaan' yang membelenggu diri kita. Kita rasa diri kita 'selesa' tapi hujung bulan duit poket kering, belanja dapur kena catu sebab nak tunggu sampai gaji. Tangguh dulu bayar kereta, walaupun dah masuk 2 bulan tak bayar. Bil letrik sampai dapat surat kuning, pun buat pejam mata. Bank dah call sebab kredit card tak bayar, walaupun hanya 5% minimum bayaran. Kita semua tak suka akan hal-hal sebegini, namun atas kekangan kewangan, kita 'rela'kan sahaja. Tunggu bonus la baru settlekan semua tu. Banyak betul duit bonus kita, semuanya nak settle bila duit bonus masuk. Inilah yang dinamakan "selesa tapi tak selamat".
Mungkin keselesaan anda ialah anda ada masa diwaktu malam untuk berehat, atau bersukan diwaktu petang, atau boleh balik kampung setiap minggu, menonton wayang setiap minggu atau ada masa bermain dengan anak-anak. Tetapi dalam Projek MEB anda tidak perlu mengorbankan semua itu. Anda masih boleh melakukan segalanya dan teruskan kehidupan anda seharian seperti biasa. Tak pelu meeting setiap minggu di HQ, atau buat demo party, atau pergi jumpa member nak sponsor atau kena usung barang ke hulu hilir nak jual, ataupun segalanya yang terlintas difikiran anda. Kerana Projek MEB adalah satu-satunya projek yang seumpamanya di Malaysia dan mahu pun di dunia.


Renung-renungkan dan selamat membuat keputusan.....
Jumpa lagi dalam siri pengenalan yang seterusnya.
Wassalam.
MEB103975

No comments:

Post a Comment